Nem régen mutattam egy képet Tihanyból, amit bicajozás közben készítettem, mert szépek voltak a felhők. (lásd lejjebb a blogban) Ott kicsit írtam már erről a témáról.
A kicsit jobb kompaktok és belépő dslr-ek (tükör reflexes digitális fényképezőgép) már rendelkeznek a RAW lehetőségével.
Néha mentek a gép által készített jpg-ből is (ha tudom, hogy hirtelen kell majd valamihez doku foto), bár mindig saját elképzelésem szerint dolgozom fel a RAW fájlt. Miért?
Azért, mert az érzékelő által felfogott jelhalmazból látványosan több kinyerhető, mint amit a gép belső feldolgozó motorja létrehoz. ( a jpg-t is feldolgozhatjuk, csak ott már sokkal-sokkal kevesebb információ halmazzal dolgozunk, emígyen sok értelme nincs)
Ez azért van, mert a fényképezőnk előre eltárolt és szinte mindig ugyanazon séma szerint hajtja végre a képeken a feldolgozást, ami néha nagyon jól sikerül, néha meg kevésbé… Ezt a kevésbé részt elkerülendő a fotózással kicsit többet foglalkozó emberek használják a RAW formátumot, amit aztán saját gondolataik mentén alakítanak a szerintük legjobbra.
Tegnap este is fényképeztem bicajozás közben a kis kompaktommal, majd a kártyát átrakva a telefonomba, rögtön fel is töltöttem a facebookra, mert nagyon hangulatos volt ott élőben, lássa más is…
A gép úgy volt állítva, hogy mentett nyers képet is (raw) és persze fel is dolgoztam itthon stúdió körülmények között. Megint – már sokadszorra elképedtem, hogy milyen brutális tartalék van egy ilyen kis masinában is, ha kicsit foglalkozunk vele.
Ilyenkor mindig eszembe jut, mennyi olyan ember van, akinek van egy szuper kis belépő dslr gépe – most márkától függetlenül Canon, Nikon, Sony…akármi, teljesen mindegy tényleg – és minden tudás hiányában program automatikában médium jpg-ben használják miközben megközelítőleg ennyi erővel, látványosan jobb képeket is létre hozhatnának álmaik helyszínén.
Itt van egy hangulat kép ahol a kikötő fényeit használtam szándékos out-of-focus módszerrel a színekre és a fényfoltokra hagyva a hangulat teremtését.
Fent a gyári jpg, alatta a raw konverzió. Élénkebb, fényesebb, tisztább színek, látványos kontrasztok…
Itt a tipikus balatoni parti kövekkel az előtérben drasztikus a különbség színben, élességben, kontrasztban, részletességben…
Itt a víz mozgásának megmutatásán volt a hangsúly, hasonlóan nagy különbség a gépi jpg és raw feldolgozás között….
És egy utolsó, rám jellemző komponálási formulával, hangsúlyos előtérrel, határozottan elhelyezett horizonttal… Nekem ebből a pár képből ez tetszik a legjobban egyébként.
Ha eljutottál idáig az olvasásban és pont azzal a problémával küzdesz, hogy van egy jó géped, de nem tudsz belőle ilyen képeket elővarázsolni, keress meg bátran, tudok hozzá segítséget.
Ha szeretnél a családi nyaraláson szebb képeket készíteni majd, szeretnéd képekkel bemutatni a hely szépségeit – elmondom mire figyelj, hogyan fényképezz.
Egyéni alapfokú képzésben vehetsz részt, ahol megtanulhatod a fontosabb alapokat elméletben és gyakorlatban – workshopszerű fotósétákon vehetsz részt majd ízelítőt kaphatsz alapszintű képfeldolgozásból.
A végén biztos, hogy látványosabb és lényegre törőbb képeket tudsz majd készíteni mint eddig. ( itt érdeklődj: pelsophoto@gmail.com )
M